بایگانی نوشته‌ها

اعداد در زبان عربی | دفتر دوم

اعداد در زبان عربی | دفتر دوم

مبحث اعداد در زبان عربی یکی از مباحث بسیار مهم و کاربردی در زبان عربی است که فهم دقیق آن موجب اجتناب از بسیاری اشتباهات زبانی در کاربردهای روزمره و یا تخصصی زبان عربی می‌شود. در قسمت اول مقاله اعداد در زبان عربی، انواع اعداد مفرد و چگونگی تنظیم عدد و معدود و اعراب آن‌ها را دیدیم. حال در این مقاله قواعد مربوط به اعداد مرکب، اعداد معطوف و عقود را خواهیم آموخت و ضمن طرح نکاتی مهم و کاربردی درباره اعداد در زبان عربی، اعداد ترتیبی و چگونگی به‌کارگیری آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
اعداد در زبان عربی | دفتر اول

اعداد در زبان عربی | دفتر اول

یکی از مباحث بسیار مهم و کاربردی در زبان عربی مبحث اعداد است. اعداد عربی در امور بسیاری مثل: گفتگوهای روزمره، مقالات، کتاب‌ها، اخبار و گفتگوهای تخصصی با ما همراه هستند و فهم و به‌کارگیری دقیق آن‌ها موجب اجتناب از بسیاری اشتباهات زبانی در کاربردهای روزمره و یا تخصصی زبان عربی می‌شود. موضوع اعداد عربی گرچه در ابتدا ممکن است قدری پیچیده به نظر برسد ولی با دقت کافی در مقدمات و تعاریفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود، قواعد اعداد را به سرعت یاد می‌گیرید. در این مقاله به اقسام اعداد اصلی در زبان عربی اشاره خواهم کرد و سپس به موضوع اعراب عدد و معدود در اعداد مفرد و چگونگی تنظیم این دو خواهم پرداخت.
هشدار در زبان عربی! یا گفتاری در اسلوب تحذير

هشدار در زبان عربی! یا گفتاری در اسلوب تحذير

اسالیب در زبان عربی و در نحو عربی ساختارهای زبانی استانداردی هستند که برای بیان یک مفهوم خاص به کار می‌روند. از جمله این اسلوب‌ها می‌توان به اسلوب‌های؛ ندا، امر، نهی، استثناء، شرط، تحذیر و اغراء، استفهام، مدح و ذم، تعجب، اختصاص و بسیاری اسالیب دیگر اشاره کرد. تعداد این اسالیب در نحو عربی بسیار زیاد است و هرکدام از آن‌ها در جایگاه خود البته مهم و قابل توجه هستند. یادگیری و کاربرد صحیح این اسالیب موجب می‌شود که شما بتوانید به درستی به زبان عربی صحبت کنید و بنویسید. آموزش اسالیب زبان عربی برای زیبا ساختن و بالا بردن کیفیت گفتار و نوشتار و همچنین فهم درست کلام عربی فصیح یک امر لازم و ضروری است. در این مقاله درباره یکی از این اساليب كاربردى زبان عربی يعنى «اسلوب تحذير»با هم قدری صحبت خواهیم کرد.
چند نکته ساده ولی بسیار مهم درباره کاربرد «فعل کان» در زبان عربی

چند نکته ساده ولی بسیار مهم درباره کاربرد «فعل کان» در زبان عربی

​​​​فعل کان با انواع و کاربردهای آن و با معانی و زمان‌های متعددی که با استفاده از آن برای افعال به دست می‌آید فعلی مهم و شایسته توجه در مکالمه و قواعد عربی است. در این مقاله کوتاه سعی کرده‌ام ضمن ارائه شرح مختصری درباره کان تامه و کان ناقصه، با تمرکز بر روی برخی نکات کاربردی مرتبط با فعل کان، مفاهیمی پایه‌ای درباره این فعل مهم را بیان کنم. کاربرد و چگونگی استفاده از فعل کان در زبان عربی علیرغم آن که بسیار ساده می‌نماید نیازمند تمرینات دقیق برای کسب مهارت در استفاده از آن است. زیاده‌روی و افراط در استفاده از فعل کان ماضی و مضارع و مشتقات آن از سوی عربی آموزان فارسی زبان امری شایع و رایج است که معلم زبان عربی باید با دقت و حوصله در رفع آن بکوشد.